Friday, 30 October 2015

Kebaikan Membaca Surah Al-Kahfi di Hari Jumaat

Kebaikan Membaca Surah Al-Kahfi di Hari Jumaat

Kelebihan membaca Al-Kahfi di hari Jumaat
Kelebihan membaca Al-Kahfi di hari Jumaat

Surah Al-Kahfi juga disebut sebagai Ashabul Kahf yang bermaksud 'Penghuni-Penghuni Gua'. Ia merupakan surah golongan Makkiyah iaitu yang diturunkan di Kota Mekkah. Surah Al-Kahfi ini mengandungi 110 ayat daripada surah yang ke-18 di dalam kitab suci Al-Quran. Di dalam ayat ke 9 sehingga ayat ke 26, ianya menceritakan tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain itu terdapat juga beberapa cerita dalam surat ini yang mengandungi pelbagai pengajaran yang sangat berguna untuk kehidupan setiap manusia. 

Surah Al-Kahfi disyariatkan dibaca pada malam atau siang hari Jumaat. Waktu disunnahkan membaca surah Al-Kahfi ini dimulai dari tenggelamnya matahari pada hari Khamis hingga sesaat tenggelamnya matahari pada hari Jumaat. Membaca surah Al-Kahfi pada waktu disunnahkan merupakan satu amal ibadah khusus yang mempunyai kelebihan, keistimewaan serta mendapat pahala yang besar. Ini semua ada dinyatakan di dalam beberapa dalil shahih yang menyebutkan tentang perintah tersebut dan keutamaannya.

Berikut di antara kelebihan membaca surah Al-Kahfi di hari Jumaat:

1. Dipancarkan cahaya pada dirinya di hari akhirat kelak.


مَنْ َقَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمْعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّوْرِ فِيْمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْبَيْتِ الْعَتِيْقِ
  • "Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jumaat." (HR An Nasa'i dan Al-Baihaqi, disahihkan Al-Albani)
  • “Barangsiapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi,” (HR Ahmad)
  • "Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'Atiq." (HR Al-Hakim)
  • “Barangsiapa yang membaca surat Al Kahfi pada malam Jum’at, dia akan disinari cahaya antara dia dan Ka’bah(Baitul 'Atiq).” (HR. Ad Darimi)


2. Diampuni dosanya antara dua Jumaat

مَنْ قَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ فِي يَوْمِ الْجُمْعَةِ سَطَعَ لَهُ نُوْرٌ مِنْ تَحْتِ قَدَمِهِ إِلَى عَنَانِ السَّمَاءَ يُضِيْءُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَغُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَ الْجُمْعَتَيْنِ
  • “Siapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua jumaat.” (HR : Ibnu Umar dalam at-Targhib waal-Tarhib)


3. Diselamatkan dari fitnah Dajjal

  • Rasulullah saw bersabda:“Maka barangsiapa di antara kamu yang mendapatinya (mendapati zaman Dajjal) hendaknya ia membacakan atasnya ayat-ayat permulaan surah al-Kahfi.” (HR : Imam Muslim)
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ
  • “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat dari permulaan surah Al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.” (HR. Muslim)

مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنَ الْكَهْفِ لَمْ يَخَفِ الدَّجَّالَ
  • “Barangsiapa membaca sepuluh ayat dari permulaan surat al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.” (HR. Darimi)
  • Imam Nawawi berkata: “Sebabnya, kerana pada awal-awal surah al-Kahfi itu tedapat atau berisi keajaiban-keajaiban dan tanda-tanda kebesaran Allah. Maka orang yang merenungkan tidak akan tertipu dengan fitnah Dajjal."
  • Demikian juga pada akhirnya, iaitu firman Allah SWT: “Maka apakah orang-orang kafir menyangka bahwa mereka (dapat) mengambil hamba-hamba-Ku menjadi penolong selain Aku? ...” (Al-Kahfi: 102)

Begitu banyak sebenarnya kelebihan yang kita perolehi apabila  membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat. Kebiasaannya kita didedahkan dengan amalan membaca Yaasin di malam Jumaat yang menjadi budaya turun temurun. Hakikatnya yang disyariatkan adalah membaca surah Al-Kahfi. Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat mengembalikan apa yang disyariatkan sebagai amalam kita bersama. Semoga amalan kita ini mampu membolehkan kita menghafal surah Al-Kahfi ini sepertimana kita menghafal surah Yaasin.



Sumber : Hasil bacaan dan carian daripada Google.

No comments:

Post a Comment